Do zadań Inspektora ds. legislacji wewnętrznej należy w szczególności:
- monitorowanie powszechnie obowiązujących oraz miejscowych przepisów prawa dotyczących funkcjonowania Straży Miejskiej i wykonywanych przez nią działań;
- bieżące informowanie Komendanta, Zastępców Komendanta oraz naczelników wydziałów i oddziałów, kierowników referatów i pracowników na samodzielnych stanowiskach, którzy podlegają bezpośrednio Komendantowi, o nowych przepisach prawa lub zmianach w przepisach, dotyczących działania Straży Miejskiej;
- kierowanie i realizacja procesów legislacyjnych w jednostce, w tym opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, norm, procedur, regulaminów i instrukcji, we współpracy z właściwą komórką merytoryczną;
- analiza uwarunkowań oraz konsekwencji prawnych i społecznych pracy Straży Miejskiej;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Straży Miejskiej przy przygotowywaniu projektów umów;
- przygotowywanie projektów korespondencji, w tym pism i odpowiedzi zlecanych przez Zastępcę Komendanta ds. Logistyki;
- przygotowywanie odpowiedzi na skierowane do Komendanta interpelacje i zapytania posłów i radnych oraz innych podmiotów.